Ga naar inhoud

SM TRIBUTE: TIEN JAAR KUNST EN ELEGANTIE

Een stylingstudie in Chantilly Arts &  Elegance

Parijs, 11 september 2024
Het verhaal van DS Automobiles en zijn community
In het voorjaar van 2020 deelde DS Automobiles een reeks schetsen met de naam #SM2020 op zijn sociale media. Die schetsen waren het resultaat van een interne creatieve wedstrijd tussen de ontwerpers van DS DESIGN STUDIO PARIS over een herinterpretatie van de majestueuze SM, die in 1970 op de markt kwam.
“Onze community stuurde ons verschillende sterke boodschappen toen we deze schetsen deelden,” herinnert Thierry Metroz zich. “De eerste was dat ze erg gehecht waren aan de iconische modellen uit ons erfgoed. De tweede was dat ze niet wilden dat het originele ontwerp zou worden aangetast.”
“Onze community stuurde ons verschillende sterke boodschappen toen we deze schetsen deelden,” herinnert Thierry Metroz zich. “De eerste was dat ze erg gehecht waren aan de iconische modellen uit ons erfgoed. De tweede was dat ze niet wilden dat het originele ontwerp zou worden aangetast.”
De teams van DS DESIGN STUDIO PARIS werken regelmatig rond het erfgoed van de historische DS en SM, met ontwerpen waarin ze hun creativiteit de vrije loop laten en die nieuwe ideeën opleveren.
“We besloten een stap verder te gaan,” zegt Thierry Metroz. “ We willen ons erfgoed koesteren door middel van onze iconen: de DS en de SM. Daaruit putten we onze toewijding aan avant-gardistisch design.”
“We besloten een stap verder te gaan,” zegt Thierry Metroz. “ We willen ons erfgoed koesteren door middel van onze iconen: de DS en de SM. Daaruit putten we onze toewijding aan avant-gardistisch design.”
De SM TRIBUTE is meer dan zomaar een eerbetoon en viert tien jaar kunst en elegantie sinds de oprichting van DS Automobiles en zijn deelname aan de eerste editie van Chantilly Arts &  Elegance. Daarbij draagt de SM TRIBUTE bij aan het toekomstgerichte onderzoek van DS DESIGN STUDIO PARIS.
“We werken aan de genen van onze iconische modellen om ons onderzoek te voeden naar de vorm van toekomstige modellen die aan het einde van het decennium zullen worden gelanceerd,” vertrouwt Thierry Metroz, DS Automobiles Design Director, ons toe. “Wat we delen, dateert van 2020. Onze deelname in Chantilly met de SM TRIBUTE toont onze onderzoeksactiviteiten op dit gebied."
“We werken aan de genen van onze iconische modellen om ons onderzoek te voeden naar de vorm van toekomstige modellen die aan het einde van het decennium zullen worden gelanceerd,” vertrouwt Thierry Metroz, DS Automobiles Design Director, ons toe. “Wat we delen, dateert van 2020. Onze deelname in Chantilly met de SM TRIBUTE toont onze onderzoeksactiviteiten op dit gebied."
Een eerbetoon aan de SM en een bijzonder actuele designstudie

De boodschap van de DS Automobiles-community is ter harte genomen. Het team van DS DESIGN STUDIO PARIS werkte alsof de SM zich de afgelopen vijf decennia verder had ontwikkeld.

 

De SM, ontstaan begin jaren 1970, belichaamde het toppunt van Franse auto-innovatie. Deze grand tourer stond bekend als een technologisch hoogstandje. Zijn aerodynamische styling, ontworpen door Robert Opron, oogde zowel elegant als avant-gardistisch. Onder de motorkap zorgde een krachtige V6 voor uitzonderlijke prestaties op de weg. Maar wat de SM echt tot een opmerkelijke wagen maakte, was zijn hydropneumatische ophanging, geërfd van de DS. Die zorgde voor een ongeëvenaard rijcomfort en een voorbeeldige wegligging. De SM is vandaag de dag nog steeds een cultmodel waar verzamelaars over de hele wereld naar hunkeren. Zijn unieke combinatie van comfort, prestaties en innovatie maakt van hem een ware legende.

 

De SM maakte ook indruk met zijn luxueuze en zorgvuldige interieur. Zijn hoogwaardige materialen, precisiewerk en uitgekiende ergonomie zorgden voor een bijzonder verfijnde sfeer in het interieur. Het dashboard, met zijn ronde instrumenten en opvallende stuurwiel, was zowel functioneel als elegant. De SM beschikte ook over een zeer goede uitrusting voor zijn tijd, inclusief airconditioning en stuurbekrachtiging. Naast zijn dynamische karakter bood de SM zijn inzittenden ook premium comfort.

Zijn lichtheid zorgt voor meer dynamiek en efficiëntie en vertaalt zich in een slank doch gespierd silhouet. Daarbij beschikt hij over een iconische voorkant en een profiel dat wordt gedomineerd door een langgerekte motorkap.

Frédéric Soubirou, DS Automobiles Head of Exterior Design, verklaart: “We lieten ons inspireren door verschillende SM-modellen, waaronder ook prototypes en de twee presidentiële SM's. Ze droegen stuk voor stuk een opvallend kenmerk, zoals een signatuur en het leek wel alsof ze over de weg vlogen. gaven de indruk dat ze over de weg vlogen, met hun aerodynamische uitstraling."


“We voegden enkele zeer actuele symbolen van ons werk toe,” vervolgt Frédéric Soubirou.

De uitgebreide tweekleurige look is gebaseerd op een herinterpretatie van de Gold Leaf-kleur - die in 1971 in de brochure verscheen - met een satijnen lak bewerkt met een handgemaakte patina en gecombineerd met een speciaal soort zwart.

 

“Ons doel was om bruggen te slaan tussen verschillende tijdperken: de jaren 30, toen de prestigieuze Franse merken tweekleurige koetswerken tentoonstelden tijdens het Concours d'Elégance, hét icoon van de jaren 70, de SM, en onze huidige ontwerpen met afwerkingen zoals de uitgebreide tweekleurige lak op het DS AERO SPORT LOUNGE-concept. Deze werkwijze groeide uit tot een kenmerk van de ontwerpen van DS Automobiles," zegt Vincent Lobry, Head of Colour, Materials and Finishes (CMF) Design bij DS Automobiles.


De SM beschikte niet over een duidelijke grille aan de bovenkant, die werd vervangen door een groot glazen gedeelte dat de koplampmodules en de kentekenplaat onthulde. Vijftig jaar later wordt dit glazen gedeelte een 3D-scherm dat oplicht tot in het midden, omlijst door een lichtsignatuur die bestaat uit drie modules aan elke kant - zoals in het verleden - versterkt door acht verticale DRL's met ruitvormige punten, gebaseerd op een triadevorm die samenkomt op een punt als de boeg van een schip.

Het profiel behoudt de karakteristieke lijnen van de SM die de luchtstroom van de voorkant naar de smallere achterkant volgen. Achter twee grote ruiten is het achterste kwartpaneel in tweeën gesneden, waardoor het achterste deel in een S-vorm zweeft. Vanzelfsprekend zijn de achterwielen gedeeltelijk voorzien van demonteerbare onderdelen. 

Terwijl de iconische proporties van de SM behouden blijven met een lengte van 4,94 m (+ 3 cm) en een hoogte van 1,34 m (+ 2 cm), wint de SM TRIBUTE vooral aan spierballen en présence met een breedte van 1,98 m (+ 14 cm). Met het oog op efficiëntie verandert de bodemvrijheid naar 12 centimeter (-3,5 cm). De SM TRIBUTE rijdt op grote 22-inch velgen met aerodynamische inzetstukken.


Ook het interieur spreekt dezelfde taal als de SM uit 1970

Het interieur van de SM van 1970 steekt in een nieuw jasje, met de karakteristieke vorm van de bovenkant van het dashboard en zelfs het ovale ontwerp van de instrumenten. De SM blijft trouw aan zijn avant-gardistische karakter: de informatie wordt geprojecteerd en de gebogen “schermconsole”, verbonden met het steer-by-wire stuurwiel, vult de geest van het merk aan. Geluid en licht omringen de inzittenden.

 

Het interieur oogt zeer licht met een ivoorkleurige afwerking van leder en Alcantara®. Een grote display aan de voorkant van het dashboard biedt een buitengewone omgeving voor een haast oneindige reeks afwerkingen en materialen! De zetels hernemen de iconische bekleding van de SM, met zijn horizontale kussens.


Het design van de bovenkant van het dashboard was een uitgesproken signatuur met een impliciete crossover,” zegt Luc Quirin, Interior Designer bij DS Automobiles: “We hebben deze op identiteit gebaseerde benadering behouden door de resultaten van ons onderzoek te integreren. De info wordt geprojecteerd, zonder scherm. De omgeving is immersiever en tegelijkertijd minder hinderlijk voor de bestuurder en de inzittenden.”

 

“Het met laser gegraveerde lederwerk op de deurpanelen roept patronen op die geïnspireerd zijn op de decoratieve kunsten. Deze trend ontstond in dezelfde jaren als het Concours d'Elégance. De afwerking met parelmoer verwijst naar de huidige modellen,” voegt Vincent Lobry, DS Automobiles Head of CMF Design, toe.

 

“Dit is niet zomaar een portret van de SM,” besluit Thierry Metroz. “Het team van DS DESIGN STUDIO PARIS leefde zich uit met een ambitieus project. We hebben het originele ontwerp in zijn geest en details gerespecteerd. De SM kreeg een herinterpretatie. Maar omdat we gewoonlijk vasthouden aan onze andere creaties, bevat die herinterpretatie veel details van DS-modellen en toekomstige projecten.


SM TRIBUTE tijdens Chantilly Arts &  Elegance

DS Automobiles, partner van Chantilly Arts & Elegance sinds zijn oprichting in 2014, introduceert de SM TRIBUTE op de tiende verjaardag van het concours dat plaatsvindt in de Franse tuinen van het kasteel van Chantilly. 

De SM TRIBUTE schittert op een oppervlakte van 120 m2 naast een originele SM en neemt op 15 september deel aan het Concours d'Elégance. DS Automobiles prijkt met de DS E-TENSE in 2016 al op de lijst van winnaars van het meest prestigieuze concours in Frankrijk.

 

Tijdens de vorige editie won de DS E-TENSE PERFORMANCE de Innovatieprijs en in de loop der jaren vielen verschillende DS-modellen in de prijzen tijdens het Concours d'État, waaronder de SM MYLORD (twee trofeeën) en de DS 19 LA CROISETTE (één trofee).

 

Dit jaar wordt de SM TRIBUTE vergezeld door een uitgebreid gamma SM's die worden tentoongesteld in het verzamelaarsdorp. Bezoekers kunnen een vierdeurs SM OPERA, een SM MYLORD cabriolet, een SM die deelnam aan de 24 uur van Spa-Francorchamps in 1974, een SM PROTO die al te zien was op de 2023 Rétromobile en andere SM's in verschillende kleuren van de Euro SM Club bekijken of opnieuw ontdekken, dankzij l'Aventure DS.

In Chantilly kunt u de SM TRIBUTE in levende lijve bewonderen, maar op de website DSDESIGNSTUDIO.PARIS krijgt u ook een blik achter de schermen van zijn ontwerp.